onderhoud van rijlaarzen

Onderhoud van lederen rijlaarzen 

Gebruik voor het onderhoud van lederen rijlaarzen nooit leervet, zadelzeep of leerolie! Voor het dagelijks onderhoud van laarzen moet eerst na het rijden de laars met een niet te vochtige spons afgenomen worden om het zweet en vuil van de laars te verwijderen. Met een droge poetslap wrijft men de laars vervolgens schoon en droog. In het bijzonder leerolie is voor laarzen slecht, omdat de olie via het buitenleer in de voering dringt en de verlijming tussen de twee lagen als het ware oplost! 

Laat de laars uitwasemen in een open ruimte. Berg de laars nooit op in een laarzentas, kast, of erger, een plastic (vuilnis)zak. De laars moet kunnen "uitademen" en het vocht van zowel ruiter als paard kwijt raken. Zet een leren laars nooit direct bij een kachel of warme plaats! 

Onderhoud de laars met een goede schoencrème: Meltonian, Kiwi, Woly en diverse andere merken schoencrème geven het leer een goede voeding. Laat de schoencrème een tijdlang intrekken! Geef de laars de tijd! Vanzelfsprekend uitpoetsen met een zachte borstel of doek. Je hebt schoencrème en kleurcrème. De kleurcrème heeft meer kleurstof en dekt vooral bij moeilijke kleuren (lichtbruin en cognac) beter de kale plekken. Laat de crème minimaal 6 uur intrekken! Het is nog steeds een groot misverstand dat de laars JUIST aan de binnenzijde (daar waar het kontakt met het zadel en paard is) deze behandeling nodig heeft en wanneer de crème goed in de laars is ingetrokken ook beslist niet zal kraken en afgeven.

Laarzenspanners zijn noodzakelijk voor lederen rijlaarzen! Niet alleen om de neus van de laars naar beneden te houden, ook de opwaartse spanning om de schacht omhoog te trekken is van belang. Voor laarzen met treklussen is de enige goede laarzenspanner de houten leest in combinatie met de bijpassende houten stok, waar een veermechanisme in is verwerkt. Zet de spanner nooit te strak zodat er plooien aan de buitenkant ontstaan bij de treklussen!

Veel succes ermee!