waar het nu werkelijk op aan komt bij het opmeten van laarzen

  • Geplaatst op
  • Door Peter van Huet
  • 0
waar het nu werkelijk op aan komt bij het opmeten van laarzen

Waar het nu werkelijk op aankomt bij het opmeten van laarzen.

In de eerste plaats tijd nemen om met de klant te praten over de wensen en verlangens en vooral te horen wat men wel en vooral wat men niet wil! Daarom is het ook zo belangrijk dat de eigen laarzen worden meegenomen. Het komt heel vaak voor dat men uit gewoonte steeds hetzelfde type rijlaars koopt en wanneer daar op doorgevraagd wordt er enkel, als een soort verontschuldiging, de ruitersport zaak had gezegd dat dit zo’n goede laars was. Ik wil hiermee zeggen dat er heel veel gesproken wordt over het merk, het model en verschillende uitvoeringen in kleuren en materialen en dan, met het opmeten van de laars als een soort bijkomstigheid, wordt de keuze van de laars eigenlijk al van tevoren besloten! De juiste gang van zaken is: het intakegesprek – opmeten – op basis van deze maten laarzen passen – door bespreken type/model rijlaars – keuze maken.

Het Intakegesprek is vooral belangrijk om te horen of het een trainingslaars of wedstrijdlaars moet worden en vooral om te horen wat men wel of niet wil.

Het opmeten is een procedure waarbij het been op 6 punten met de omvangmaten l & R worden gemeten, de voeten op 5 punten worden opgemeten en de hoogte van de schacht op 3 punten. De voetafdruk (al dan niet gevolgd met een afdruk van de voet in schuim) is heel belangrijk voor het bepalen welk type leest het meest geschikt is. De leest is de voetvorm van de laars. Helaas wordt in de praktijk hier nauwelijks aandacht aan besteed!

Het doorpassen van verschillende laarzen. Het is helemaal geen verdiensten om in 5 minuten tijd 10 paar laarzen om je heen verzamelt te hebben. Integendeel, de ervaring leert dat men na 5-6 paar laarzen al weer vergeten is, hoe de laars zat en aanvoelde! Het is wel zo dat men met het doorpassen de schoenmaat, de schacht hoogte en al dan niet de kuitomvang kan bepalen met het uiteindelijke advies wat de beste keus zal zijn.  Hier komt dan ook het advies voor een confectie laars of maat laars naar voren.

Het is belangrijk om te weten welke type leesten een fabrikant ter beschikking heeft en vooral de toepassing hiervan. Het financiële aspect – ik hoor zo vaak dat men van een € 800-1000 uitgaat – is een no-nonsens verhalen. Natuurlijk, met € 300 redt je het niet, maar er zijn een groot aantal mogelijkheden vanaf 500,-. Weet u wat duur is? € 300-400 uitgeven voor een niet passende laars!

Ik hoop dat u met deze adviezen in ieder geval realiseert dat de keuze van fabricaat en prijsklasse niet voldoende zijn, iemand die goed opmeet en net zo belangrijk een advies kan geven in de keuze van de laars, bespaart je niet alleen geld maar ook de teleurstelling van een niet goed passende rijlaars! Ik heb ruim 50 jaar ervaring met het opmeten van laarzen en geloof mij, ook ik heb in mijn leven fouten gemaakt. Door fouten kan men leren en krijg je ervaring. Bij veel ruitersportzaken is het juist de ervaring met het opmeten en adviseren van de rijlaars en ik bedoel hiermee duidelijk en niet alleen een advies geeft op basis van de voorraad die aanwezig is. Korting is natuurlijk heel aantrekkelijk, maar niet wanneer je voor de komende 6-8 jaar plezier met de laarzen wilt hebben! Peter van Huet, rijlaarzenspecialist.

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »